Κυριακή 24 Μαρτίου 2019

Απόγονοι ηρώων του 1821

 
“αν και οι πρόγονοί μας κάποτε σε δικάσανε, εμείς σήμερα σε αθωώνουμε”
Με όνομα βαρύ σαν ιστορία οι απόγονοι των αγωνιστών του 1821 κουβαλάνε από γενιά σε γενιά το κληροδότημα της ηρωικής υστεροφημίας που τους άφησαν οι πρόγονοί τους.
Ενδοξοι αγωνιστές όπως ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, η Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα, ο Ανδρέας Μιαούλης και ο Χατζηγιάννης Μέξης ζουν στο DNA των σύγχρονων Ελλήνων, έτοιμοι να ξεσηκωθούν πάλι όταν και αν οι περιστάσεις το απαιτήσουν.

Ο Κολοκοτρώνης... της μουσικής

Είναι απόγονος της σημαντικότερης στρατιωτικής και πολιτικής φυσιογνωμίας της Επανάστασης του 1821, του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη. Εχει το ίδιο ακριβώς ονοματεπώνυμο με τον Γέρο του Μοριά, αλλά όχι μόνο. «Εκτός από το βαρύ αυτό όνομα που έχω κληρονομήσει, μοιάζω με τον πρόγονό μου και φυσιογνωμικά, αλλά έχω και κάποια στοιχεία από τον χαρακτήρα του, αφού είμαι κι εγώ λιγάκι επαναστάτης» λέει στην «Espresso» ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, συνθέτης - στιχουργός.

«Ο πρόγονός μου κατάφερε και έκανε πολλά, εμείς δυστυχώς δεν κάναμε τίποτα. Οταν έγινε η απελευθέρωση του έθνους, ρωτήσανε τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη τι επιθυμεί να του δώσουνε και αυτός απάντησε “ένα μουλάρι”. Οπότε, το μόνο που μπορώ να πω για τον σημαίνοντα αυτόν άνθρωπο είναι ότι αισθάνομαι περήφανος, αλλά και ανάξιος απόγονος εν δόξει προγόνου μου».

Το βαρύ όνομα που φέρει ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης τον έχει διευκολύνει αρκετές φορές στη ζωή του. Οταν είχε παρουσιαστεί στο αυτόφωρο δικαστήριο για τροχαία παράβαση, δεν χρειάστηκε να πληρώσει κανένα πρόστιμο και να δώσει εξηγήσεις. Το μόνο που χρειάστηκε να κάνει ήταν να πει το όνομά του. «Οταν ο πρόεδρος άκουσε το όνομά μου, αναφώνησε: “Ποιον φέρατε να δικάσουμε; Τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη;” Στη συνέχεια με κοίταξε και χαμογελώντας μου είπε “αν και οι πρόγονοί μας κάποτε σε δικάσανε, εμείς σήμερα σε αθωώνουμε”».

Επίσης, στις δημόσιες υπηρεσίες όλοι σπεύδουν να εξυπηρετήσουν τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, όπου γίνεται «επανάσταση» για τη σειρά προτεραιότητας και την άμεση εξυπηρέτηση. «Σε οποιαδήποτε δημόσια υπηρεσία, όταν λέω το όνομά μου, οι υπάλληλοι με εξυπηρετούν αμέσως, ενώ δέχομαι καταιγισμό ερωτήσεων».

Από την Μπουμπουλίνα... στα ναυπηγεία

Στις Σπέτσες, όπου μεγάλωσε και τελικά πέθανε η Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα, ζει ο πέμπτης γενιάς εγγονός της. Ο Φίλιππος Δεμερτζής-Μπούμπουλης*, ναυπηγός στο επάγγελμα και ιδρυτής του μουσείου της καπετάνισσας στο νησί, δηλώνει περήφανος για την προγιαγιά του, αλλά ταυτόχρονα και υπεύθυνος για το όνομα που του κληροδότησε. «Από τις οικογενειακές ιστορίες που έχω ακούσει, η Μπουμπουλίνα ήταν μια γυναίκα εξαιρετικά προοδευτική για την εποχή της. Εμπαινε μέσα στα πλοία και τα διοικούσε σαν άντρας. Διαχειριζόταν τον πλούτο του σπιτιού της με ικανότητα και αγαπούσε τόσο πολύ την Ελλάδα, που δεν δίστασε να δώσει όλη της την περιουσία για τον αγώνα της απελευθέρωσης του έθνους» λέει ο κ. Μπούμπουλης και εξηγεί: «Το μουσείο είναι το σπίτι όπου έζησε η Μπουμπουλίνα. Μέσα σε αυτό βρέθηκαν και διάφορα υπάρχοντά της. Ηταν παρατημένο. Ετοιμο να γκρεμιστεί. Πήρα, λοιπόν, την απόφαση και το αναστήλωσα στη μνήμη της. Αν κρίνω από τις προσωπογραφίες και τα προσωπικά της αντικείμενα, εκτός από σπουδαία αγωνίστρια ήταν και αρχοντογυναίκα».

Η Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα γεννήθηκε στις φυλακές της Κωνσταντινούπολης. Μετά τον θάνατο του πατέρα της επέστρεψε με τη μητέρα της στην Υδρα και αργότερα εγκαταστάθηκαν στις Σπέτσες, όταν η μητέρα της παντρεύτηκε τον καπετάνιο Δημήτριο Λαζάρου-Ορλόφ. «Η συγγένεια μου με την Μπουμπουλίνα προέρχεται από την πλευρά της μητέρας μου. Γι’ αυτό και έχω δύο επίθετα. Επίτηδες κρατάμε οικογενειακώς και το Μπούμπουλης, για να μη χαθεί με το πέρασμα των χρόνων. Για να καταλάβετε, ο παππούς της μαμάς μου ήταν ένας από τους γιους της. Οταν ήμουν μικρός, άκουγα να λένε πως η προγιαγιά μου ήταν μια ατίθαση γυναίκα με πάθος για τη θάλασσα».

Η Μπουμπουλίνα παντρεύτηκε δύο φορές και μεγάλωσε επτά παιδιά. «Ο δεύτερος άντρας της ήταν ο Μπούμπουλης. Χήρεψε στα 40 της χρόνια και κληρονόμησε από αυτόν τεράστια περιουσία. Εκτός από γενναία αγωνίστρια, ήταν και σπουδαία μάνα. Η δική μου μητέρα μου έλεγε πάντα πως ο παππούς της (γιος της Μπουμπουλίνας) της έλεγε ότι η Λασκαρίνα μάθαινε στα παιδιά της να αγαπούνε την Ελλάδα». Δυστυχώς, το τέλος της καπετάνισσας ήρθε μετά από μια οικογενειακή διαμάχη. «Ενας από τους γιους της Λασκαρίνας είχε κλέψει την κόρη ενός Σπετσιώτη για να την πάρει γυναίκα του. Ο πατέρας της κοπέλας κατέφθασε με το σόι του έξω από το σπίτι της Λασκαρίνας. Κουβέντα στην κουβέντα, και αφού η καπετάνισσα εξαπέλυε ύβρεις από το παράθυρο της κάμαράς της, κάποιος σήκωσε την κουμπούρα του και τη σημάδεψε στο μέτωπο» περιγράφει ο κ. Μπούμπουλης και τονίζει: «Είμαι περήφανος που είμαι Ελληνας και που στις φλέβες μου ρέει το ίδιο αίμα με αυτό της Μπουμπουλίνας». *Στις 22.07.2018 ο Φίλιππος Δεμερτζής - Μπούμπουλης απεβίωσε.

Η TV persona εγγονή του Μιαούλη

Αλυσίδα ολόκληρη από ναυμαχίες και επιχειρήσεις συνθέτουν τον πίνακα της δράσης του ήρωα Ανδρέα Μιαούλη, το πραγματικό όνομα του οποίου ήταν Ανδρέας Βώκος.

«Το “Μιαούλης” ήταν μάλλον παρατσούκλι που του είχαν βγάλει οι ναύτες του επειδή τους φώναζε “μια ούλη κουπί”. Εγώ είμαι απόγονος έκτης γενιάς» λέει η δημοσιογράφος Φαίη Βώκου, η οποία εμφανίζεται κάθε Σαββατοκύριακο στο πάνελ της εκπομπής της Σταματίνας Τσιμτσιλή. «Πραγματικά αισθάνομαι περήφανη για τις ρίζες μου, παρ’ όλο που έχουν περάσει αρκετά χρόνια από τότε. Η γιαγιά μου μου έλεγε πως ο Μιαούλης ήταν περήφανος άνθρωπος. Πραγματικά στις ημέρες που ζούμε έχω ανάγκη να σκέφτομαι την καταγωγή μου» λέει η όμορφη δημοσιογράφος και συμπληρώνει: «Απόγονοι του προπάππου μου υπάρχουν αρκετοί, ακόμη και στο Περού. Μάλιστα, τα ξαδέλφια μου και οι θείοι μου που ζουν εκεί ζητάνε εδώ και αρκετά χρόνια να αποκτήσουν την ελληνική υπηκοότητα».

Ο Χατζηγιάννης Μέξης «ζει» στον Χολαργό

Ενα μικρό μουσείο για χάρη του ήρωα του 1821 Χατζηγιάννη Μέξη έχει μέσα στο σπίτι της στον Χολαργό η Φάτια Μέξη, ο σύζυγος της οποίας ήταν απόγονος τέταρτης γενιάς της ηρωικής οικογένειας από τις Σπέτσες. Οπλα της Επανάστασης, γράμματα υπογεγραμμένα από τον ίδιο τον βασιλιά Οθωνα, επιστολή του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, αλλά και το απειλητικό φιρμάνι που έστειλε η τσαρίνα της Ρωσίας Αικατερίνη προς τον σουλτάνο, που τον προειδοποιούσε ότι σε περίπτωση που έκανε κάποιο κακό στον Χατζηγιάννη Μέξη ήταν σαν να τα έβαζε με την ίδια και τον στρατό της, κοσμούν τους τοίχους του σπιτιού. «Το Πολεμικό Μουσείο Σπετσών λειτουργεί μέσα στο αρχοντικό του Χατζηγιάννη Μέξη με όλα του πράγματα. Στο Πολεμικό Μουσείο έχω δώσει πράγματά του και αυτά μου τα ζητάνε, αλλά δεν τα δίνω», αναφέρει στην «Espresso» η Φάτια Μέξη. «Ο Χατζηγιάννης Μέξης καταγόταν από τη Βόρεια Ηπειρο και ο λόγος που τον έκανε να φύγει από την πατρίδα του και να εγκατασταθεί στις Σπέτσες ήταν γιατί ήθελε να ξεσηκώσει τους Ελληνες εναντίον των Τούρκων κατακτητών».

Ο Χατζηγιάννης Μέξης υπήρξε ο σημαντικότερος προύχοντας των Σπετσών. Εκείνον επισκέφτηκε η Μπουμπουλίνα και τον παρακάλεσε να την κάνει καπετάνισσα, αλλά και από εκείνον ζήτησε βοήθεια ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης όταν έψαχνε να βρει χρήματα για να κάνει την Επανάσταση. «Ο Χατζηγιάννης Μέξης ανήκει στα πρωτοκλασάτα ονόματα της Επανάστασης του ‘21 και στενοχωριέμαι που το όνομά του δεν αναφέρεται πουθενά σήμερα. Ο Μέξης αγόρασε στην Μπουμπουλίνα το πρώτο της καράβι και ήταν που κάλεσε τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη για να τον παροτρύνει να πάρει τη μεγάλη απόφαση. Στη συνάντησή τους, μάλιστα, στις Σπέτσες ο Μέξης του έδωσε ένα πολύ μεγάλο για την εποχή χρηματικό ποσό προκειμένου να αγοραστούν όπλα και πυρομαχικά που θα βοηθούσαν στον αγώνα. Οταν η κυβέρνηση αντιμετώπιζε προβλήματα, ο Μέξης έστειλε αυτό εδώ το μπαούλο γεμάτο λίρες για να βοηθήσει κι εκείνοι του έστειλαν πίσω το μπαούλο γεμάτο μετοχές. Εφτιαξε σχολείο στις Σπέτσες, ήταν ένας πολύ σημαντικός άνθρωπος και ήρωας».


Μ. ΒΑΣΙΛΑΚΑΚΟΥ - Α. ΒΟΥΛΓΑΡΗ - Θ. ΜΑΚΡΟΓΑΜΒΡΑΚΗΣ
Φωτ.: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΛΦΟΜΗΤΣΟΣ


http://yiorgosthalassis.blogspot.com