Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2019

Πατερικές Διδαχές περί πλούτου


Ο άγιος Ιωάννης της Κρονστάνδης σχετικά με τον πλούτο αναφέρει: «Ο Κύριος Ιησούς Χριστός, κατά τον επίγειο βίο του, δεν είχε που να γείρη το κεφάλι. Καί όμως είχε μέσα του όλο τον πλούτο της ζωής της αληθινής».

Οι πλούσιοι του κόσμου τούτου κτίζουν μέγαρα και ζούν μέσα σε αυτά. Αλλά, αλλοίμονο! Μέσα σε τόση χλιδή, που τους περιβάλλει, δεν έχουν αληθινή ζωή στην καρδιά τους.

Δεν μπορούν να χαρούν ικανοποιητικά τα μάταια αγαθά τους. Νοιώθουν τον εαυτό τους κενό και δυστυχισμένο μέσα στα ωραία μέγαρά τους. Έτσι, κατά βάθος, πολλοί ισχυροί του κόσμου τούτου θα ήθελαν να αλλάξουν τα πολυτελή καταλύματά τους με το καλύβι του πτωχού, αν επρόκειτο έτσι να αποκτήσουν την δική τους εσωτερική ειρήνη» [1].

Ο δε Μέγας Βασίλειος ερμηνεύοντας το «καθελώ μου τας αποθήκας…» θα πη: «Αυτά που έχεις τώρα, από που τα έχεις; Εάν μεν λες ότι από την τύχη, είσαι άθεος, γιατί δεν γνωρίζεις τον Δημιουργό, ούτε ευχαριστείς τον Δοτήρα. Εάν δεν παραδέχεσαι ότι από τον Θεό είναι, πες μου το λόγο για τον οποίο τα έλαβες. Μήπως ο Θεός είναι άδικος, που άνισα μοιράζει σε εμάς τα αναγκαία για την ζωή; Γιατί εσύ είσαι πλούσιος κι εκείνος πτωχός;

Γιά κανέναν άλλο λόγο, παρά για να λάβεις εξάπαντος και εσύ τον μισθό της αγαθότητας και της καλής διαχειρίσεως κι εκείνος, για να τιμηθεί με τα μεγάλα έπαθλα της υπομονής. Εσύ όμως, αφού τα περιέλαβες όλα στους αχόρταγους κόλπους της πλεονεξίας, νομίζεις ότι κανένα δεν αδικείς, όταν τόσους πολλούς αποστερείς…

Το ψωμί, που κρατάς εσύ, είναι αυτού, που πεινάει. Το ένδυμα, που φυλάς στις ιματιοθήκες είναι αυτού, που είναι γυμνός. Τα παπούτσια, που σαπίζουν, είναι του ξυπόλυτου. Το αργύριο, που έχεις παραχωμένο είναι αυτού, που το χρειάζεται. Λοιπόν, τόσους αδικείς, όσους μπορούσες να ευεργετείς»[2].

Ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος ερμηνεύοντας το «εάν ρέη πλούτος, μη υπερηφανεύεσθε» λέγει: «Οι ασχολούμενοι με τον πλούτον να γνωρίζετε ότι ελπίζετε εις αβέβαιον πράγμα. Εκφόρτωσε κάτι από το πλοίον, διά να πλέης ελαφρότερος· πιθανόν θα αφαιρέσης κάτι από τον εχθρόν, εις τον οποίον θα μεταβιβασθούν τα υπάρχοντά σου.

Οι επιδιδόμενοι εις την τρυφήν, αφαιρέσατε κάτι από την γαστέρα, δώσατε αυτά εις το Πνεύμα. Πλησίον είναι ο πτωχός· βοήθησε την ανάγκην, διαβίβασε κάτι από τα περιττά εις τούτον. Διατί και συ υποφέρεις από δυσπεψίαν και αυτός από πείναν; Καί εσύ από κραιπάλην και αυτός από υδροπικίαν;

Μη παραβλέψης τον Λάζαρόν σου εδώ, διά να μη σε καταστήση ως τον εκεί πλούσιον»[3].

Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος μιλώντας για τον πλούτο αναφέρει: «Υπάρχει πιο ύπουλο πράγμα από τον μαμωνά, όταν εξ αιτίας του ο άνθρωπος εκπατρίζεται και κινδυνεύει και φονεύεται; Πρέπει, αφού γνωρίσουμε την ωμή τυραννία του πάθους αυτού να αποφύγουμε την δουλεία εις αυτό και να εξαλείψουμε τον θανατηφόρο πόθο του. Πως είναι τούτο δυνατόν; Αν το αντικαταστήσουμε με τον πόθο των ουρανών.

Όποιος επιθυμεί την βασιλεία των ουρανών, θα περιγελάσει την πλεονεξία· όποιος έγινε δούλος του Χριστού, δεν είναι δούλος του μαμωνά, αλλά κύριος. Συνηθίζει ο πλούτος να κυνηγά όποιον τον αποφεύγει και να αποφεύγει όποιον τον κυνηγά. Δεν τιμά αυτόν που τον κυνηγά, όσον αυτόν που τον περιφρονεί. Κανένα δεν περιπαίζει τόσον όσον εκείνους, που τον επιθυμούν. Καί δεν τους περιπαίζει μόνον, αλλά και με άπειρα τους δεσμεύει δεσμά»[4].

Ο π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος μιλώντας για το οικονομικό πρόβλημα στην εποχή του έλεγε: «Έχουμε οικονομικό πρόβλημα γιατί είμαστε άπληστοι. Αν ήμεθα ολιγαρκείς, δεν θα υπήρχε τέτοιο πρόβλημα. Η πλεονεξία δημιουργεί το οικονομικό αδιέξοδο. Δεν μας αρκούν αυτά που έχουμε. Θέλουμε όλο και περισσότερα. Ποιά άλλη καλύτερη λύσις του οικονομικού προβλήματος υπάρχει, από την ολιγάρκεια; Κυνηγάμε το περισσότερο. Να μάθουμε να είμαστε ολιγαρκείς.

Δύο μέτρα χώμα είναι η κατάληξις όλων μας. Καί αν είναι κάποιος πλούσιος και δυνάστης και μεγάλος και τρανός, τι θα κερδίση παραπάνω από δύο μέτρα χώμα; Το πολύ-πολύ, να του κάνουν ένα ωραίο τάφο. Αυτό είναι το κέρδος του! Αν όλοι οι άνθρωποι υπήκουαν σε αυτό που λέγει ο Απ. Παύλος και ηρκούντο στα απολύτως απαραίτητα και δεν ήθελαν ένα σωρό περιττά, δεν θα υπήρχε οικονομικό πρόβλημα»[5].

[1]. Αγ. Ιωάννου της Κρονστάνδης «Η εν Χριστώ ζωή μου» Εκδ. Αστέρος σελ. 49

[2]. Βασιλειανό Αποθησαύρισμα Εκδ. Φωτοδότες σελ. 575

[3]. Γρ. Θεολόγου Ε.Π.Ε. τομ. 2 σελ. 219

[4]. Ι. Χρυσοστόμου Ε.Π.Ε. τομ. 9 σελ. 309

[5]. Αρχιμ. Επιφανίου Θεοδωροπούλου «Χριστώ τω Θεώ παραθώμεθα» σελ. 49 Εφημερίδα «Ορθόδοξος Τύπος» Παρασκευή 01-11-2013

ΠΗΓΗ

https://simeiakairwn.wordpress.com/